Weekendje weg: Keulen

10428436 10204016515565348 2949724612831400640 N

Vrijdagochtend 15 mei stond de wekker voor veel Hucbaldianen wel erg vroeg… maar voor een mooi doel: de trein naar Keulen vanuit Utrecht stond om 7.45 op ons te wachten! Met ietwat slaperige koppies, maar boordevol zin, stapten we de trein in op weg naar het avontuur dat ons te wachten stond. Door alle goede voorbereidingen van de reisleiders Anouk en Nico verliep alles op rolletjes en waren we binnen no-time in het knusse hostel.

Na de treinreis moesten onze magen weer worden gevuld en gingen we op zoek naar een lunchplek, wat geen moeilijke klus was in zo’n leuke wijk. Hierna konden we met frisse moed beginnen aan de stadswandeling door Keulen, waarbij Anouk en Nico ons interessante informatie gaven bij de bezienswaardigheden. Wat hadden we een geluk met het weer! Het zonnetje liet zich goed zien en daarom konden we heerlijk met een ijsje in het gras langs de Rijn zitten. Toen we vanwege de schaduw steeds dichter naar de waterkant werden gedwongen, zijn we naar de indrukwekkende Dom gelopen. Prachtig! Maar… zo hoog! Nog hoger dan de onze in Utrecht. Een grote klim was het dus ook om op het topje de skyline van Keulen te kunnen zien, maar het was het zeker waard! Na de kathedraal van binnen te hebben bekeken zijn we lekker gaan eten bij Stanton – een leuk jazzrestaurant – zonder jazz, maar mét heerlijke gerechten. Een stevige bodem moest gelegd worden voor de kroegentocht van die avond, die ons een goed beeld van de stad in de nacht heeft gegeven en vooral zorgde voor veel gezelligheid.

Bij het ontbijt van zaterdagmorgen moesten we niet al te gevuld raken – want het (door mij in ieder geval) heel erg naar uitgekeken Chocolademuseum stond op het programma. Dit voldeed aan alle verwachtingen: een chocoladefontein waar je een in chocola gedipt koekje kon krijgen (waar ik zo vaak mogelijk ben langsgelopen), interessante informatie over de geschiedenis van chocolade, en het hoogtepunt: we mochten een eigen chocoladereep ‘ontwerpen’, die kon worden voorzien van veel te veel lekkers: marshmallows, koffiebonen, bosbessen, noten, vanille, noem het maar op! Alsof we nog niet genoeg hadden gesnoept van de chocola, gingen we daarna ook nog even wat lunchen in de stad. Het weer was die dag veel minder goed dan vrijdag, maar het was perfect om het MAKK museum te bezoeken. Dit museum had ontzettend veel te bieden en bood een leuk contrast met het chocolademuseum. Na te hebben genoten van de prachtige kunst, ons te hebben verbaasd over de rare meubels en lekker rond te hebben geslenterd, gingen we weer naar buiten om onze vrije middag goed te spenderen in de stad. Na het avondeten konden we met wat biertjes napraten over de dag in verschillende kroegen, maar ook de voetjes van de vloer halen om lekker te gaan dansen – een zeer geslaagde laatste avond!

De echte cultuursnuivers stonden de volgende ochtend vroeg klaar om voor vertrek nog even het indrukwekkende Ludwig Museum voor moderne kunst te bezoeken. Heel veel mooie, maar ook gekke dingen hebben we daar zien hangen – zeker de moeite waard! Hierna moesten we snel terug naar het hostel om de spullen weer in te pakken en de trein te nemen naar huis. Veel dank gaat uit naar Anouk en Nico, die alles heel zorgvuldig hebben geregeld en georganiseerd. Ook bedankt leuke groep voor alle gezelligheid. Het was een onvergetelijk weekend!