Sitecolumn #25

“Ik heb een toe-toe-toeter op mijn waterscooter”

Op het moment van schrijven dezer column, had ik slechts gebrekkige inspiratie. Door een blik in mijn agenda te werpen, kwam ik tot de conclusie dat januari toch wel een beetje stilte is, na de stormachtige decembermaand met allerhande feestdagen. Uiteraard biedt Hucbald wel de nodige variatie in deze maand – hiervoor hoef ik slechts het weekendje Düsseldorf te noemen, wat helemaal super-geweldig-fantastisch wordt –, maar toch vieren de tentamens en paperopdrachten de (figuurlijke) boventoon in de maandplanning. Het enige mogelijke onderwerp voor de column van deze week gaat om deze reden over dat ene gewichtige nevenverschijnsel bij dergelijke situaties: studieontwijkend gedrag.

Het meest vooraanstaande symptoom van studieontwijkend gedrag welke zich bij mij manifesteert, is het voortvarend rondsurfen op internet. Facebook biedt enkele pagina’s die bijzonder interessant zijn gedurende een periode van verhoogde paperpaniek. Niet alleen de klassieke kattenplaatjes- en filmpjes verdienen extra likes – want ja, Facebook gaat wel een beetje over liken –, maar ook allerlei andere initiatieven krijgen meer navolging. Waar zouden we zijn zonder de volgende Facebook/internetpagina’s in de tentamenweek?

– Jezus wat slecht: it’s all in a name. Zin om een beetje te lachen om slechte woordspelingen, dan is dit de pagina waar je even moet soggen! Let wel op dat je niet te hard lacht, anders kan het niet anders zijn dat je huisgenoten je gaan betichten van slechte humor! Ook in een bibliotheek-omgeving kan dit tot onwenselijke situaties leiden.

De Nieuwe van Dale: paperschrijven staat toch altijd wel gelijk aan het doorgronden van verschillende muziekwetenschappelijke concepten en begrippen. Deze Facebookpagina geeft allerlei oude, vertrouwde begrippen compleet nieuwe betekenissen. Lekker “out-of-the-box-denken”, daar houdt iedere muziekwetenschapper toch van?

Youtube: uiteraard bevat dit immense video-opnamen-archief ook wel wat plaatsen om studie ontwijkend gedrag te bevorderen. Wat dacht je van nummertjes (en videoclips) opzoeken die enorm populair waren tijdens je basis- of middelbare schooltijd? De epische hit van een tweetal gebroeders uit Geertruidenberg blijkt nog veel epischer dan dertien jaar geleden. Ook filmpjes van vallende mensen kunnen in een enkel geval verlichting bieden, al is het dan misschien wel juist te beweren dat je misschien nu toch ècht moet gaan studeren.

Pretentious Classical Music Elitists: Als hautaine musicologen bemoeien we ons maar al te graag met de muzieksmaak van anderen. Kan je ook niet genoeg krijgen van muzikale betweterij, of lijstjes maken van componisten die de meest magistrale symfoniëen hebben geschreven: dan is dit jouw place-to-be. Extra genot kan worden verkregen indien je betekent bent met het operatisch repertoire van Hans Werner Henze, pianomuziek van Nikolai Medtner en het complete orgeloeuvre van Max Reger.

Allicht ga ik op dit moment toch maar weer terug aan mijn paper…..

nl_NL