Studiereis Rome

Emanuele

“When in Rome…”

Italië, het land van pasta, wijn en ontzettend veel cultuur. Dit jaar mochten 25 uitverkorene Hucbaldianen hieraan proeven in het pittoreske Rome. Dit ging echter niet zonder slag of stoot, want Rome was een gewilde bestemming voor veel leden. Op 8 december 23:50 zat ik dan helemaal klaar om me aan te melden: laptop naast de router, mailtje klaarstaan en de wereldklok naast me. Ik zou onder geen enkel beding een reis naar Rome met Hucbald missen. En jawel hoor, alle stress is niet voor niets geweest. Ik kreeg een bevrijdend mailtje van de reisco: ik mag mee naar Rome!

Toen mening mens nog tussen de lakens lag, stonden alle 25 Hucbaldianen stipt om 5 uur ’s ochtends klaar op Schiphol om richting de zon te vliegen. De slapeloze nacht en moeizame ochtend werden al gauw vergeten toen we om half 10 landden in Rome. We waren nog maar één busreis verwijderd van het centrum, en dus ook van ons hostel: Casa Pessina. Eenmaal bij Stazione di Roma Termini aangekomen, waren het nog maar een luttele 5 minuten lopen naar het hostel. Toch wel een beetje uitgeteld van afgelopen nacht, waren we wel blij om even te kunnen liggen en op te frissen. Casa Pessina dacht hier echter anders over: de kamers moesten nog “even” gepoetst worden en de kamerindeling ging er toch iets anders uitzien dan de reisco in eerste instantie gepland had.

Maar zo snel kun je deze Hucbaldianen niet op de kast jagen, want we hadden een zonnige stadswandeling voor de boeg van Rome’s Ultimate Free Walking Tour. Onze groep werd opgesplitst in twee groepen en de groep waar ik in zat mocht genieten van Romes highlights verzorgd door niemand minder dan onze nationalistische Lucio uit Argentinië. Na veel historische en culturele informatie opgedaan te hebben over onder andere Il Pantheon, Ponte Sant’Angelo, Castel Sant’Angelo en veel van Bernini’s kunstwerken, kon je wel zeggen dat Hucbald out was. Na gezellig samen gegeten te hebben ’s avonds, werd de slaap ingehaald die we in de afgelopen nacht niet hebben gehad.

Op dag 2 van deze prachtige reis gingen we de openlucht-trekpleisters bezoeken: Il Colosseo en Il Foro Romano. Je raadt het waarschijnlijk al: Hucbald en openlucht betekent regen. Uitgerekend deze dag was de enige dag dat het regende. Knuffelend onder een paar schamele bomen hielden we ons warm en na een tijdje begon de zon weer te schijnen. Tijd om het Colosseum en Forum Romanum eens van binnen (buiten?) te bekijken. In de avond gingen we naar de vespers in Basilica Santa Maria Maggiore waar we een prachtig koor hebben mogen beluisteren. Een wisselvallige, drukke dag en we hebben er nog steeds zin in!

Op woensdag werd de ‘studie’ uit ‘studiereis’ waargemaakt en reisden we af naar Sapienza – Università di Roma waar we een interessant college kregen over Monteverdi van Emanuele Senici. Na dit college had mr. Senici menig Hucbald-hart veroverd, waaronder de mijne. We zijn zelfs na zijn college nog met hem en de hele groep gaan lunchen in een typisch Italiaans restaurantje. Hierna maakten we nog een prachtige foto met hem en zijn we na het afscheid weer verder gegaan. Na de lunch stond Museo Nazionale delle Arti del XXI Secolo, kort gezegd Museo Maxxi voor moderne kunst op het programma. Hierna kregen we nog een rondleiding in het Auditorium Parco Della Musica van een pittige tante. Uiteindelijk waren we weer vrij om te gaan, en hebben we allemaal weer op onze eigen manier van het prachtige Rome kunnen genieten.

Op de vierde dag van de reis gingen we naar Ostia, wat in de Romeinse tijd de havenplaats van Rome was. Hier zijn nog veel opgravingen te zien van deze immense havenstad. We hadden het hier echter wel snel gezien, want bij Ostia ligt natuurlijk het strand! Eigenlijk was het geen strandweer, maar omdat we uiteindelijk allemaal Hollanders zijn, lagen we binnen no time op onze strandlakens in zwemkleding. Na een half uurtje zijn de strijders onder ons toch nog even het water ingedoken want ja, HOLLANDERS! In de avond was het dan tijd voor door onze reisco georganiseerde kroegentocht! Na wat kroegen in en uit te zijn geweest kwamen we toch ongepland in het leukste barretje van Rome terecht waar één Hucbaldiaan zijn hart verloren heeft aan de Italiaanse, beeldschone Clarissa.

Op vrijdag mochten we uitslapen en hebben we hier ook met volle teugen van genoten. Om 1 uur ’s middags was het echter weer go-time: vandaag stond Vaticaanstad op het programma. Eenmaal aangekomen bij Paus Franciscus’ crib, stonden er onchristelijke lange rijen bij het Vaticaan, waarna sommige Hucbaldianen besloten hebben hier niet in te gaan staan. Zo hadden we een lekker vrij dagje waar iedereen zijn of haar invulling aan kon geven.

Op dag 6 van onze studiereis bezochten we allereerst de Santa Maria della Vittoria, waar het beroemde meesterwerk van Bernini De Extase van Theresia te zien is. Hier stond ons ook nog een leuke verrassing te wachten: we zagen een poster van Mozarts Requiem hangen, dat die avond in La Basilica di San Giovanni in Laterano uitgevoerd werd. Hier werd menig Hucbaldiaan wild van en het gezamelijke eten werd zelfs verplaatst zodat we samen naar het stuk gingen luisteren wat de meesten onder ons ook op 4 mei uitvoerden. Maar eerst gingen we nog Museum Barberini en Parco de la Villa Borghese bezoeken, waar we traditiegetrouw weer in bootjes geroeid hebben.

Zondag. De allerlaatste dag. Allereerst gingen we een concert in het Auditorium Parco Della Musica bijwonen, waar we ook een klein muziekinstrumentenmuseum bezocht hebben. Hierna gingen we nog onze allerlaatste souvenirtjes kopen, onze allerlaatste ijsjes eten en genieten van onze allerlaatste uurtjes in Rome.

Na iets later dan gepland aangekomen op het vliegveld in Rome, was de vermoeidheid toch wel van ons af te lezen. Nagenietend zat heel Hucbald bij het oude vertrouwde McDonald’s om de lege magen te vullen voordat we weer het vliegtuig richting Nederland instappen. Eén ding is zeker: ik heb heel veel geleerd deze reis:

1. Jurre heeft gewoon heel veel pech in het leven;

2. Diantha is heel vaak en snel getriggerd;

3. In Rome is het echt ONMOGELIJK om te gaan clubben;

4. Mojito’s zijn toch echt wel het favoriete drankje van menig Hucbaldiaan;

5. Fleur valt echt ontzettend vaak.

Reisco, deze reis was er weer een om niet te vergeten. Kan ik me bij dezen alvast aanmelden voor volgend jaar?