Recensie: Opera Ontheemd!

Img7511 31

Hoewel er nog steeds veel nationale kwesties zijn waar we ons hard voor maken, is Nederland een heerlijk land om in te leven. Voor velen wordt het de eindbestemming van een lange reis op zoek naar veiligheid en een nieuwe start. Vol verdriet en angst ontvluchten mensen hun thuisland, waaronder ook de hoofdrolspelers van de opera ‘Ontheemd!’: een aangrijpend stuk over identiteit, vervreemding, zingeving en eenzaamheid. De muziek is gecomponeerd door door Kaveh Vares en de opera is mede mogelijk gemaakt door orkest de ereprijs en onze alumna Vera Vos. Het was op haar aanraden dat we donderdag 25 maart vertrokken richting De Duif in Amsterdam, om met eigen ogen deze hedendaagse opera bij te wonen. Met een negental benieuwde hucbaldianen werden we welkom geheten in de oude kerk waarin het toneel was opgezet. In een kleinschalige setting konden we opera op een geheel andere manier bekijken. De gezichtsuitdrukkingen van beide hoofdrolspelers spraken boekdelen terwijl ze het ontroerende verhaal vertolkten over een koppel dat opnieuw moet beginnen in een nieuw land dat enorme culturele verschillen vertoont met hun thuisland. Een land waarvan de inwoners zich geen voorstelling kunnen maken van de situaties elders in de wereld en waarin immigranten worstelen met hun identiteit in hun nieuwe land. De Iraanse componist wist de situatie van het koppel prachtig weer te geven door Westerse klassieke muziek te vermengen met Perzisch-klinkende invloeden.

Na afloop introduceerde Vera ons aan de inspirerende componist in kwestie, wat ons de gelegenheid gaf om verder te praten over zijn visie op het stuk en de avond op een inspirerende toon af te sluiten.

Aan iedere Hucbaldiaan die afgelopen donderdag niet in de gelegenheid was om mee te gaan zou ik Ontheemd van harte aanbevelen. De opera draait nog tot 4 februari in Amsterdam (zie www.ereprijs.nl).