[Archief:] De filmmuziek van de afgelopen tien jaar: Hans Zimmer en clichés—Deel 2
Artikel gepost op 8 February 2015

 

Sfeer boven thematiek; knip-en-plakwerk boven originaliteit

 

“Waar is alle inspiratie gebleven?”

[Archief: Maart 2014] Door Manuel Gutierrez Rojas

 

 

 

 

Muzieknotatie om voorbeeld aan te duiden tussen twee thema’s

 

 

Voorbeeld [door de auteur] van de overeenkomsten tussen een thema van Gladiator, “The Battle”, en hét thema van Pirates of the Caribbean, “He’s a Pirate”. Zie de volledige vergelijking bij het stukje hieronder: Voorbeelden van dit knip-en-plakwerk.

 

Kun je het thema van Star Wars in je hoofd afspelen of neuriën, zingen, etc? Geen probleem, hè? Of Danny Elfmans Batman (1989)-thema, of het thema van The Godfather-filmreeks. Ook vele jaren negentig films die niet echt klassiekers zijn geworden hebben toch thema’s die zo’n identiteit hebben dat je na enkele keren (misschien zelfs maar één keer) luisteren ze makkelijk zijn te onthouden en ook vaak mooi herkenbaar zijn.

 

Filmmuziek vanaf 2000 is vaak meer sfeervol. Dan zijn er natuurlijk uitzonderingen, zoals het Pirates of the Caribbean-thema, door Hans Zimmer en zijn Media Venturesgroep (de reden dat het een afgeleide is van een muziekfragment uit Gladiator, ook door Hans Zimmer en Media Ventures).

 

Ik heb nu al een paar keer Hans Zimmer en zijn Media Ventures genoemd. Bij aftiteling van veel films waarin staat: ‘Music by Hans Zimmer’, is de muziek niet alleen door hem gecomponeerd. Hij heeft een hele groep componisten waaronder zijn leerlingen die meecomponeren en hij is dan eerder een soort leider. Het heeft iets weg van een conceptual artist, zoals Damien Hirst – vooral bekend geworden door zijn diamanten schedel: For the Love of God (2007) – of juist iets ambachtelijk zoals Rembrandt die zijn handtekening zette op de door zijn leerlingen gemaakte werken. Velen van die groep zijn zelfstandige componisten geworden zoals Harry-Gregson Williams (Metal Gear Solid-videogamereeks, Shrek-filmreeks), Klaus Badelt (Pirates of the Caribbean-filmreeks), en Ramin Djawadi (Iron Man (2008), Game of Thrones-serie). Dit is de reden dat de Hans Zimmersound zo grootschalig aanwezig is in filmmuziek door andere componisten.

 

Voorbeelden van dit knip-en-plakwerk:

 

 

Subwoofersyndroom

 

‘Epic’ is een kreet die de afgelopen vijftien jaar heel populair is geworden. En de oorspronkelijke betekenis van ‘heldhaftig’ of ‘verhalend’ is veranderd naar ‘groots’, ‘bombastisch’, ‘indrukwekkend’. En dat is wat het toevoegen van veel laagte in muziek doet. De intro van Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey (1968) zou veel minder indrukwekkend zijn geweest als het gebruikte Also sprach Zarathustra (Op. 30, door Richard Strauss in 1896) niet zulke lage baspartijen had. Het gebruik was echter genuanceerd. Nu lijkt het zo dat standaard de basfrequenties van de equalizers van televisies en bioscopen te hoog zijn ingesteld. Constant hoor je bas. Ook wordt het gebruikt als schrikeffect of om een dialoog te dramatiseren – zelfs een soapserie als Goede tijden, slechte tijden gebruikt dit effect. Nu is het wel zo dat dit aanwezige basniveau ook te danken is aan de modernere geluidsinstallaties en dier technieken: DTS, THX, Dolby Digital, etc. En daarbij valt ook te zeggen dat in bioscopen de geluidsinstellingen regelmatig toch echt niet goed zijn. Dat de geluidsinstallaties in vooral IMAX-theaters meer vermogen hebben wil echt niet zeggen dat het volume hoger moet worden gezet. Vaak is dit ook boven de veilige dB grens van 85 dB. Daar een film niet langer dan 3 uur zou duren, mag het geluid misschien wel tot zo’n 95 dB worden opgehoogd, fijn is het niet.

 

Voorbeelden van superveel bas en het bascliché:

  • Closing Credits”, door James Horner, uit A Beautiful Mind (2001): Luister vooral vanaf 1:52;
  • Spoiler Alert! “GoldenEye - Archives/Tank Chase Rescore, door JBrescore2011, gebruikte muziek door Sean Callery, Eric Serra en David Arnold. Bekijk de eerste twee minuten en let op de cue van 1:01. De film klinkt tien jaar jonger door deze rescore.

 

 

Voor de overige delen, klik verder: Deel I Deel III.

Huctijd:
Maandag13:00 - 16:00Sonja
Dinsdag13:00 - 16:00Roselinde
Woensdag10:00 - 13:00Diantha
Donderdag13:00 - 16:00Olaf
Vrijdag10:00 - 13:00Marjolein
Postadres:
Muntstraat 2A, 3512 EV Utrecht
Bezoekadres:
Kromme Nieuwegracht 20 kamer 3.11
E-mail:Telefoon:
hucbald@hucbald.nl030-253 9345