Musicus van de maand: november
Artikel gepost op 20 November 2015

Musicus van de maand: Koji Kondo

Door Manuel Gutierrez Rojas


To think that it was 30 years ago that we did the Super Mario Bros. theme and now it’s known worldwide, and people seem to appreciate it across the globe. You can go onto YouTube and see all kinds of people using all kinds of instruments and different orchestrations of these songs. It was not expected, but it makes me very happy.

– Koji Kondo¹


Vrijdag de dertiende van september uit het jaar 1985 stond destijds voor sommigen misschien voor iets ongelukkigs, nu staat de dag voor iets dat allesbehalve ongelukkig is: de lancering van Nintendo’s Super Mario Bros. Uiteraard is deze game vooral te danken aan gameontwerper Shigeru Miyamoto, soms beschouwd als “the Walt Disney of gaming.” De samenwerking met de componist Koji Kondo (zie figuur 1), echter, maakte dit kunstwerk van een game compleet.


Figuur 1

De hardware van de gameconsole (het Nintendo Entertainment System) waarop de game uitkwam had zo zijn beperkingen. Er kon in principe slechts driestemmig worden geschreven met percussie. Gamecomponisten haalden allemaal trucs uit—zo ook Kondo—om zo efficiënt mogelijk de soundhardware te gebruiken. Er werd bijvoorbeeld veel gebruikt gemaakt van gebroken akkoorden zodat één stem al voldoende kon zijn om tonaliteit neer te zetten. Kondo’s muziek in Super Mario Bros. bestaat voornamelijk uit een baslijn (die gebroken akkoorden neerzet), een melodielijn, en een harmonielijn (zie figuur 2).


Figuur 2

Daarbij moesten geluidseffecten worden nagebootst met muziek; immers een audiosample vergde heel veel ruimte en werd daardoor voornamelijk gebruikt als “wow-factor” bij het introductie- of startscherm—en dan was de ruimte alweer op.² Als Mario een power-up tot zich neemt—zoals een Super Mushroom of een Fire Flower—dan klinkt er een motief dat dient als geluidseffect, zoals in stomme films dat met photoplaymuziek werd gedaan (zie figuur 3). Dit motief (zie figuur 4) is opgebouwd uit drie gebroken akkoorden: I–♭VI–♭VII, maar de noten vliegen zo snel voorbij dat ze inderdaad als geluidseffect overkomen.


Figuur 3

Figuur 4

De muziek van Super Mario Bros. is niet meer weg te denken uit de popcultuur. Daarnaast maakte Kondo de ene na de andere prachtige score voor Nintendo: met name vele andere games met Mario in de hoofdrol en de Legend of Zelda-reeks, maar bijvoorbeeld ook Yoshi’s Island (1995) en Star Fox 64 (1997). The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998) was de laatste game waarvoor hij in zijn eentje voor de muziek zorgde; sindsdien vervult hij de taak als muzikale supervisor. Hij schreef bijvoorbeeld weer muziek (maar wel in samenwerking met andere componisten) voor Super Mario Galaxy (2007) en Super Mario Galaxy 2 (2010).


Figuur 5


1. Justin Haywald, “Creating Nintendo’s Most Memorable Melodies: Q&A With Koji Kondo: Majora’s Mask Memories and More,” in GameSpot, 14 december 2014, geraadpleegd op 20 november 2015.
2. Diogo Andrei Benvenutti, “Nintendo 8 Bits Voice Samples (2A03),” in YouTube, 22 juli 2010, geraadpleegd op 20 november 2015.
Huctijd:
Maandag13:00 - 16:00Sonja
Dinsdag13:00 - 16:00Roselinde
Woensdag10:00 - 13:00Diantha
Donderdag13:00 - 16:00Olaf
Vrijdag10:00 - 13:00Marjolein
Postadres:
Muntstraat 2A, 3512 EV Utrecht
Bezoekadres:
Kromme Nieuwegracht 20 kamer 3.11
E-mail:Telefoon:
hucbald@hucbald.nl030-253 9345