De filmmuziek van de afgelopen tien jaar: Hans Zimmer en clichés—Deel 3
Artikel gepost op 9 December 2014

 

Orkestrale sampling: overproductie

Door Manuel Gutierrez Rojas

 

 

Hans Zimmer is dus vooral een geweldige producer. Het is alleen zo jammer dat deze sound met een enigszins overeenkomende indruk gemakkelijk is te reproduceren, juist doordat hij zijn sound creëert door zijn orkest te samplen. Er zijn bijvoorbeeld veel orkestrale sampleproducten te koop waarmee je—met goede muziekproductieskills—net zo’n score kan maken als die van films van de afgelopen tien jaar. Dit komt ook, omdat veel bekwaamde en beroemde componisten deze producten gebruiken, zoals Danny Elfman percussiesamples heeft gebruikt voor Terminator Salvation (2009).

 

 

Verder is het ook zo dat door de eerder sfeervolle dan melodieuze (of thematische) composities in films, het ook niet moeilijk is om de indruk te geven dat het om een liveorkest gaat, terwijl het (voor)gesampled is. En de wat meer melodieuze composities door een liveorkest zijn vaak zo synthesizerachtig neergezet dat dit ook niet moeilijk is na te bootsen met enkel samples. Met andere woorden: met een druk op de knop kan iedereen Hans Zimmer zijn! (1)

 

 

Hans Zimmers studio . . . echt!

 

 

Hier is een voorbeeld van zo’n ‘mock-up’:

  • Time”, door Hans Zimmer, uit Inception (2010), gecoverd door Steve Mazzaro.

En hier zijn voorbeelden van scores die veel moeilijker realistisch zijn te reproduceren door de traditionelere orkestraties:

  • Lord of the Rings: Main Theme”, door Howard Shore, uit The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001), gecoverd door Andrew Barraclough;
  • Anakin’s Theme”, door John Williams, uit Star Wars Episode I: The Phantom Menace (1999), gecoverd door Peter Nickalls;
  • Allegro Agitato”, door Thomas Bergersen. Dit stuk is volledig gesampled—zelfs het koorwerk. Bergersen is dan ook een genie.

 

 

Conclusie

Beste filmcomponisten—vooral die van Hollywood—maak eens wat nieuws. Negeer al die clichés. Zet jezelf neer als jezelf, niet als Hans Zimmercloon nr. 314. Het kan namelijk wel. Kijk maar naar Tron: Legacy (2010): muziek van Daft Punk . . . en hoe!, de James Bond-scores door David Arnold, of Michael Giacchino (Mission: Impossible 3 (2006), The Incredibles (2004)). Het is tijd voor verandering.

 

 


1. Hans Zimmerfans niet getreurd: natuurlijk is dit een overdreven stelling.

 

 

 

Huctijd:
Maandag13:00 - 16:00Sonja
Dinsdag13:00 - 16:00Roselinde
Woensdag10:00 - 13:00Diantha
Donderdag13:00 - 16:00Olaf
Vrijdag10:00 - 13:00Marjolein
Postadres:
Muntstraat 2A, 3512 EV Utrecht
Bezoekadres:
Kromme Nieuwegracht 20 kamer 3.11
E-mail:Telefoon:
hucbald@hucbald.nl030-253 9345