Column#59 Weekendje Weg: Antwerpen

Hucbald In Antwerpen

Tijd vliegt! We zijn weer in november en het was eindelijk weer zo ver: afgelopen weekend waren we met een groep Hucbaldianen naar Antwerpen. Vrijdag middag stonden we klaar boven perron 8 op Utrecht Centraal. Na een gezellige treinreis waren we eindelijk in Antwerpen en konden we naar ons hostel lopen. Nadat we verkeerd waren gelopen (de straat stond open) kwamen we toch aan en konden we meteen de bed opmaakskills van Paula bekijken. Die avond gingen we met z’n allen uit eten bij een veganistisch restaurant waar we heerlijke burgers hadden. Het was toen weer tijd het nachtleven van de stad te ontdekken, voor een groep betekende dat Frietkot Max en voor een ander groepje begon de zoektocht naar een “praatcafé”. Mijn groepje kwam dus uit eindelijk terecht bij het oudste café van Antwerpen waar we van heerlijke speciaal biertjes hebben genoten.

Zaterdag ochtend stonden we weer klaar voor de eerste activiteit van de dag: een stadswandeling! We hebben de mooiste plekjes van Antwerpen gezien en veel van de geschiedenis geleerd. We liepen langs de Meir en kwamen langs het Rubenshuis. Toen vertelde Judith ons wat over het Steen, die helaas dicht was door renovatie. We kwamen ook langs het Stadhuis (ook onder renovatie, het wordt bijna een thema). We konden in de Sint-Carolus Borromeuskerk het altaar met schilderij bekijken en proberen uit te zoeken hoe het wissel-mechanisme voor de schilderijen zou werken, en eindigden de wandeling bij onze Lievevrouwe Kathedraal waar we binnen ook nog bijzondere schilderijen konden bekijken. We genoten in het bijzonder van middeleeuwse leeuwen.

Na de wandeling was het tijd om te lunchen. Terwijl een groepje genoot van hun eten, had een ander een ander groepje spijt van hun keuze van “Broodjes Wafels.” De regen kon ons niet tegenhouden en er volgde een gezellige tocht door de stad.

’s Avonds gingen we terug naar het hostel om ons voor te bereiden op het concert. Iedereen zag er prachtig uit in chique outfit en zo liepen we door naar de Elizabethzaal. Daar genoten we van het herdenkingsconcert, wat minder van de friemelende zakjes Ricola die we ervoor kregen. De sprekers van het concert lazen brieven uit de eerste Wereldoorlog voor en werden ondersteund door de muziek. Sommige stukken waren heel mooi, over het algemeen een geslaagd concert.

Na afloop gingen we terug naar het Hostel om snel om te kleden en weer op pad gaan. We eindigden uit eindelijk allemaal in de Bierkelder waar we weer van speciaalbiertjes (en thee) konden genieten.

Zondag ochtend was het weer tijd om in te pakken. Na de koffers te hebben achtergelaten konden we nog zonder bagage te sjouwen verder de stad ontdekken. We gingen eerst met z’n alleen naar het Vleeshuis. Geen zorgen, het heeft gelukkig niks met de naam te maken, maar is een Muziekmuseum. Het was heel erg leuk om wat meer over de muzikale geschiedenis van de stad te ontdekken en naar fragmentjes van alle (oude)instrumenten te luisteren.

We gingen toen door naar het Plantin-Moretus museum. Een oud (de oudste?) printatelier en huis van de familie Moretus. Het was echt bijzonder om te zien. Van de woonkamers tot oude manuscripten en een live demonstratie van hoe iets werd geprint was het echt de moeite waard. Daarna liepen we nog op onze al pijnlijke voetjes door naar het Museum aan de Stroom om helemaal boven van het uitzicht op de stad te genieten. Na heerlijke burgers was het weer tijd om naar het hostel terug te keren, koffers pakken en naar station te gaan voor de terugreis. Op Utrecht centraal namen we afscheid en konden we naar onze eigen bedjes. Het was weer een fantastisch weekend dus daarop blijft mij nog maar een ding te zeggen: Hucbald hoeg!