Musicus van de maand: The Staves

The Staves Bcfbe86b 79df 443a B91f 3cf25046278 (1)

Als jonge kinderen was hun plan om later hun eigen sketch show te maken.[1] Het liep echter anders, want in 2012 brengen The Staves hun eerste album uit. De drie zussen Emily, Jessica en Camilla Staveley-Taylor krijgen hun liefde voor muziek mee vanuit huis, waar vader en moeder regelmatig een gitaar tevoorschijn toveren om liedjes van Bob Dylan en Crosby, Stills and Nash te zingen met iedereen die aanwezig is.[2] Invloeden die duidelijk terug te horen zijn in de muziek die ze later zelf maken.

The Staves beginnen hun carrière door veel in de plaatselijke pub te zingen in hun geboorteplaats Watford. In 2012 beginnen ze met toeren als support act voor verschillende artiesten als The Civil Wars, Ben Howard, Bear’s Den en Bon Iver. Na het al eerder uitbrengen van twee EP’s komt in november 2012 hun eerste studioalbum uit.[3] In Dead & Born & Grown, geproduceerd door Glyn en Ethan Johns, staan de prachtige harmonieën van de drie zussen centraal. De begeleiding is summier, vaak beperkt tot een gitaar of ukelele, om de harmonieën en tekst het best naar voren te laten komen.[4]

Een paar jaar later komt het tweede album If I was uit. The Staves raken tijdens het touren bevriend met Justin Vernon, frontman van Bon Iver. Hij biedt hun de ruimte om te komen schrijven en experimenteren en helpt hen bij het producen van de plaat.[5] En het resultaat mag er wezen. The Staves klinken nog even herkenbaar in hun meerstemmigheid, maar over het algemeen is het album gedurfder dan het eerste. De instrumentatie wordt uitgebreid en ook de onderwerpen van de nummers laten zien dat er ondertussen veel gebeurd is bij de zussen.

Maar The Staves gaan nog een stapje verder en brengen in 2017 een album uit in samenwerking met yMusic, een kamermuziekensemble uit New York. Hierin proberen The Staves nog meer uit hun stemmen te halen, zoals Emily aangeeft: “our aim from the outset was to truly collaborate with yMusic. We wanted to feel like instruments and join in with some of yMusic’s existing work, using our voices in ways we hadn’t previously explored.”[6] Het resultaat doet soms denken aan Philip Glass en het is duidelijk dat beide partijen veel aandacht hebben geschonken aan het tot stand brengen van dit album.[7] Toch zijn critici er niet echt van te spreken. Noch voor The Staves, noch voor yMusic, zou dit hun beste werk zijn. [8]

The Staves hebben al lang en breed bewezen dat ze kunnen zingen en zich blijven ontwikkelen. Toch vertellen de zussen dat ze nog wel eens met vooroordelen te maken krijgen. Jessica legt uit: “there is a desire for female voices to be lovely and pleasant,” en dit zorgt nogal eens voor de nodige frustratie.[9] De verwachting dat hun liedjes over lieve dingen gaan, puur omdat hun stemmen mooi klinken samen, fotografen die willen dat de zussen met hun hoofden dicht bij elkaar zitten, of critici die schrikken van een “fuck” midden in een nummer.[10] Want drie vrouwen die samen zingen en dan opeens vloeken, dat kan natuurlijk niet. Gelukkig houdt het de zussen niet tegen en blijven ze rustig vloeken, Guinness drinken en ideeën bedenken als een tampon vernoemd naar hun single “Blood I Bled”.[11] Want, legt Camilla uit: “we don’t sit in fields all day plaiting each other’s hair.”[12]

Overigens kunnen we binnenkort weer nieuwe muziek verwachten, want The Staves zijn volop bezig in de studio en eind 2019 gaven ze ons als cadeautje alvast de demo “Nothing’s Gonna Happen”. Of de muziek weer anders zal zijn dan eerst is nog even afwachten, maar binnen the Staves verandert er in ieder geval heel wat. Via een bericht op Instagram kondigden de zussen aan dat Emily, hoewel nog steeds deel van de band en betrokken bij het nieuwe album, het toeren even overslaat en ervoor kiest om bij haar pasgeboren dochter te zijn. Want, “big things happen in life and you have to do what makes you happy.”[13]

 

[1] https://www.telegraph.co.uk/culture/hay-festival/11615059/The-Staves-we-dont-know-anything-about-folk.html

[2] https://www.telegraph.co.uk/culture/music/worldfolkandjazz/10004487/The-Staves-interview.html

[3] https://en.wikipedia.org/wiki/The_Staves

[4] https://www.forfolkssake.com/interviews/19829/interview-dead-born-and-all-grown-up-ffs-talks-to-the-staves

[5] https://thegownatqub.wordpress.com/2016/04/06/interview-the-staves/

[6] https://www.nonesuch.com/journal/staves-ymusic-new-album-the-way-is-read-out-now-digitally-2017-11-24

[7] https://www.popmatters.com/staves-ymusic-way-is-read-2514595221.html

[8] https://www.popmatters.com/staves-ymusic-way-is-read-2514595221.html

[9] https://www.telegraph.co.uk/culture/hay-festival/11615059/The-Staves-we-dont-know-anything-about-folk.html

[10] https://www.theguardian.com/music/2012/nov/11/the-staves-sisters-folk-feature; https://www.telegraph.co.uk/culture/hay-festival/11615059/The-Staves-we-dont-know-anything-about-folk.html

[11] http://toomanyblogs.co.uk/2015/10/30/interview-a-conversation-with-the-staves/

[12] https://www.telegraph.co.uk/culture/hay-festival/11615059/The-Staves-we-dont-know-anything-about-folk.html

[13] https://www.instagram.com/p/B7583ABnjrc/?utm_source=ig_web_copy_link

nl_NL