Aan het begin van de eerste lockdown heeft mijn huisgenoot mij kennis laten maken met de wonderlijke wereld van podcasts. Sindsdien heb ik het terrein, in ieder geval op Spotify, een beetje kunnen verkennen. Een podcast die er voor mij uitsprong was Klassieke Mysteries, een podcast gemaakt door NPO-radio 4 en AVROTROS. Het draait om het leven en de dood van bekende componisten uit de Westerse muziekgeschiedenis. Elke aflevering licht het levensverhaal van weer een andere componist uit.
In de podcast gaat Rebecca van der Weijde samen met Ab Nieuwdorp op onderzoek uit. Ze reizen af naar verschillende Europese steden, om intrigerende mysteries rondom bekende componisten te ontrafelen.
De eerste aflevering draait volledig om publieksfavoriet Amadeus Mozart. Heeft hij met zijn requiem zijn eigen dood voorspelt? Het vraagstuk wordt behandeld, met op de achtergrond van de podcast, je raad het al, Mozarts Requiem. In de afleveringen hierna komen onder andere Haydn, Beethoven en Paganini aan bod. Sloot Paganini een deal met de duivel, zoals men geloofde? Wie heeft het graf van Haydn geroofd?
De eerste seizoenen van de podcast zijn allebei in het voorjaar uitgekomen, maar sinds de zomerstop en de Hildegard Von Bingen special is er ook een aantal kerst mysteries behandeld. In dit speciale kerstseizoen, waarvan ik moet bekennen dat ik de afleveringen nog niet heb beluisterd, worden niet zozeer levensverhalen van componisten besproken, maar gaan Rebecca en Ab op onderzoek uit over de verhalen achter bekende kerstcomposities.
De eerdergenoemde Hildegard Von Bingen aflevering was een van mijn persoonlijke favorieten. Hildegard Von Bingen is, als je het mij vraagt, een van de meest intrigerende figuren uit onze muziekgeschiedenis. Er zijn nog altijd zoveel onopgeloste vraagstukken over deze vrouw. Hildegard was abdis, priesteres, geneeskundige, filosofe en componiste. Alsof dat nog niet genoeg was kreeg ze ook zo nu en dan visioenen van god. Ze zag hierin het einde van de wereld en haar eigen dood. Ze kreeg deze visioenen al van kinds af aan, maar niemand kon verklaren waar deze nou eigenlijk vandaan kwamen, of wat ze betekenden. Sinds haar bestaan zijn er veel vragen over Hildegards identiteit en loopt er een hevige discussie over haar kennen en kunnen. Rebecca en Ab praten met onder andere priesters en neurologen, in een poging tot het vinden van een antwoord rondom de mysteries van Hildegard Von Bingen.
De afleveringen van Klassieke Mysteries duren ongeveer een uur. In dit uur komen er verschillende mensen aan het woord en worden er verschillende locaties besproken. Na de eerste twee seizoenen is er ook een mini-seizoen gemaakt. Een seizoen bestaande uit dertien afleveringen van ongeveer tien minuten per stuk. Hoewel hier ook vragen over componisten worden gesteld en beantwoord, doen Rebecca en Ab dit niet op locatie, en vertellen ze zelf het verhaal.
Al met al ben ik de eerste lockdown, mede door Klassieke Mysteries, vrij goed doorgekomen. Deze podcast voelde een beetje als een “Things school doesn’t teach you” artikel, maar dan de muziekwetenschappelijke versie ervan. Ik ben overigens benieuwd of er ooit nog afleveringen gaan komen over componisten buiten de Westerse canon, al wil ik daar niet te veel op hopen.
Misschien heb je altijd al meer willen weten over de mysterieuze levenseinden van je favoriete componisten. Misschien heb je hier werkelijk nog nooit over nagedacht, maar heb ik je weten te intrigeren. In beide gevallen is Klassieke Mysteries zeker een aanrader.