Als aanloop naar bedrijvendag hebben we vier interviews met enthousiaste alumni en externen voor jullie! Vandaag spreekt Eline Langejan over haar ervaringen als concert producent bij het Nederlands Kamerkoor. Lees verder en meld je aan voor de bedrijvendag op 30 april!
N: Kun je jezelf even introduceren?
E: Ik ben Eline Langejan. Ik ben 27 jaar oud. Ik ben begonnen met de Bachelor in 2013 en daarna heb ik een tussenjaar genomen om uiteindelijk de onderzoeksmaster te beginnen in 2018 en daarvan af te studeren in 2020. Sinds oktober 2020 ben ik werkzaam bij het Nederlands Kamerkoor als concert producent, of uitvoerend producent kun je het beter noemen want tijdens corona waren er geen concerten maar wel veel andere dingen. Ik werk momenteel dus een vaste dienst bij het Nederlands Kamerkoor voor 34 uur per week. Ik woon in Utrecht en daar zit het Nederlands kamerkoor ook. 10 minuten fietsen van mijn huis. Door mijn stage ben ik enthousiast geworden voor het productiewerk en voor de organisatie van het kamerkoor.
N: Heb je naast je studie ook praktische ervaring opgedaan?
E: Ja, ik heb elk jaar dat ik studeerde wel in een commissie of bestuur gezeten bij Hucbald. Ik heb bij Stukafest in het bestuur gezeten, wat vrijwilligerswerk gedaan voor kleinere festivals en ook meerdere jaren bij Wonderfeel. Daarnaast ook veel bijgewerkt in de horeca. Die ervaring is als producent nog best handig.
N: Welke rollen heb je precies vervuld bij Hucbald en wat heb je daarvan meegenomen in je werk?
E: Ik heb de introductiecommissie, alumnicommissie, websitecommissie en feestcommissie gedaan, elk een jaar. En toen ik bestuur deed zat ik ook in de Ragstok commissie waarmee ik feesten organiseerde voor Studieverenigingen. Ik heb altijd veel in commissies gezeten omdat ik het leuk vond om dingen te organiseren wat ik nu ook veel doe dus daar zit wel een verband in. Je leert in die commissies dat de dingen vaak niet lopen zoals je denkt en hoe je dat vervolgens samen kunt aanpakken. Daarnaast leer je veel over hoe je handig en duidelijk communiceert met elkaar. Nu moet ik bijvoorbeeld repetities, concerten en tournees organiseren voor grote groepen muzikanten dus het is belangrijk dat je de communicatie op een heldere en duidelijke manier brengt zodat men ook weet waarom bepaalde dingen gebeuren. Er is niks zo vervelend als een zanger die zich voelt alsof hij maar een beetje heen en weer wordt geschoven maar niet snapt wat erachter zit. In commissies zitten is een goede manier om dit soort dingen mee te krijgen. Verder kom je daar ook veel nieuwe mensen tegen en kom je op veel plekken terecht waar je anders alleen als bezoeker zou komen dus het werkt ook goed voor je netwerk in Utrecht.
N: Hoe zit dat met netwerken? Hoeveel ben je daarmee bezig geweest tijdens je studie? en heeft dat geholpen?
E: Tijdens je studie kom je in commissies en bestuur in contact met een heleboel mensen wat altijd handig is als je een goede indruk achterlaat. Je weet nooit met wie je ooit nog moet samenwerken later. Vooral tijdens mijn stage ging dat netwerken wel naar een ander niveau omdat je dan ineens in het ‘echte’ wereldje bent. Dat is toch anders dan de uni omdat je dan ineens met mensen gaat werken die daadwerkelijk het werk doen waar je geïnteresseerd in bent. Daarnaast zie je ook hoe zo’n organisatie werkt en je ziet welke andere banen erbij komen kijken. Je ziet ook vooral in de culturele sector hoe groot het verschil is per organisatie als het gaat om wat je doet als marketeer of als producent. Dat is best verschillend. Als je bijvoorbeeld kijkt naar hele grote organisaties, zoals de stichting omroep muziek in Hilversum, daar hangt een hele andere werksfeer dan bij bijvoorbeeld het ensemble Nederlands Kamerkoor waar je een team van 11 mensen hebt die alles regelen. Ik vond die kleine organisatie erg goed bevallen tijdens mijn stage omdat je precies kon zien wat er moet gebeuren van A tot Z om iets te organiseren.
N: Het klinkt alsof je redelijk makkelijk na je stage het werkveld in bent gekomen, hoe heb jij dat ervaren?
E: Het was wel een geluksgeval. Wat bij de culturele sector eigenlijk altijd een obstakel vormt is dat er gewoon niet oneindig veel geld is, dus ook al ben je goed betekent dat niet dat er altijd plek voor je is. Dit is ook waarom veel mensen zeggen dat een baan vinden in de culturele sector zo lastig is. Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat als je echt goed bent en je investeert er tijd en moeite in tijdens je beginjaren dan gaan ze je echt niet zomaar laten lopen. Zeker in mijn vakgebied als producent is er best een tekort aan goede producenten. Dus als je interesse daar ligt en je hebt er een beetje aanleg voor en doet wat ervaring op tijdens je stage dan is de kans super groot dat je op veel plekken aan het werk kan. Ik word nu best wel vaak gebeld met de vraag of ik nog een goede producent ken om bijvoorbeeld bij een festival te gaan werken. Daardoor heb ik ook veel werk op freelance basis waardoor je op veel verschillende toffe projecten terecht komt. Er is volgens mij dus wat misvatting over hoe moeilijk het is om in de culturele sector aan werk te komen maar je moet er wel in het begin wat moeite in steken. Maar als je dit soort werk leuk vindt dan is het dat zeker waard.
N: Kom je nu nog vaak dingen tegen in je werk waar je tegenaan loopt?
E: Zeker wel. Het is een vak waar je juist door ervaring goed in wordt dus je moet wel soms over een drempel heen stappen. Ik loop af en toe wel met die vraag rond van ‘kan ik dit eigenlijk wel?’ maar naarmate van tijd gaat dat ook vanzelf weer goed. Toen ik net was afgestudeerd kon ik niet meteen terecht bij het Nederlands Kamerkoor en het zoeken naar een passende vacature vond ik nog wel lastig. Grote bedrijven verwachten vaak hele andere dingen van je dan kleinere organisaties dus je speelt veel met de vraag ‘ga ik nu voor deze vacature of wacht ik tot ik iets tegenkom dat beter bij me past?’ Ik denk dat dat voor veel mensen in dit werkveld herkenbaar is. Je weet vaak wel wat je eigenlijk wilt maar soms is het even wachten tot die mogelijkheid zich voordoet omdat het geld er niet is. Tijdens mijn Master heb ik ook nog stage gelopen bij een wat meer commercieel cultureel bedrijf en ik merkte wel dat ik de sfeer daar minder fijn vond en daardoor ook minder enthousiast werd voor mijn werk. Dus dat was wel even een ‘reality-check’, zo kan het dus ook. Dat werd een baan waar ik meer naar de klok aan het kijken was dan dat ik plezier uit mijn werk haalde. Bij mijn huidige baan is dat helemaal niet zo. Vaak vergeet ik de tijd daar juist en het voelt eigenlijk helemaal niet als werk.
N: Wat heb je meegenomen van je studie?
E: In de Bachelor krijg je meer een algemeen idee van de muziekgeschiedenis en de culturele infrastructuur in Nederland en Europa. Die basiskennis helpt wel in mijn werk omdat ik veel in aanraking kom met mensen die daar middenin zitten. Je Bachelor is toch een soort fundament van kennis daarover. Gaandeweg leer je ook een boel nuttige skills zoals schrijven en kennis over verschillende talen zoals Engels en Duits. Voor mij is de Master echt een onderdeel geweest waar ik echt goed kritisch en creatief heb leren nadenken. Hier wordt wel een basis voor gelegd in de Bachelor maar in de Master heb ik ook zelf wel een persoonlijke ontwikkeling in kennis doorgemaakt. Daar heb ik nog steeds heel veel aan. Het verschilt per persoon, iedereen haalt er iets anders uit. Het blijft een opleiding waar je weinig praktische dingen leert maar die komen wel tijdens je stage. Ook tijdens mijn werk leer ik weer steeds meer over de techniek die erachter zit. Op die manier kom je er wel.
N: Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je functie?
E: Dat is een goede vraag. Ik vind het moeilijk om 1 ding te kiezen omdat alles een beetje aan elkaar gekoppeld is. Ik denk het zelfvertrouwen om mijn grotere ambities aan te pakken en dat dingen daadwerkelijk haalbaar zijn als je scherp bent en goed met mensen communiceert. Deze dingen kunnen je echt hogerop brengen en je helpen bij het behalen van je ambities. Je gaat steeds professioneler werken en daar wordt de hele organisatie sterker van.
N: Wat zou je nog meer willen doen?
E: Ik vind produceren echt heel erg leuk maar ik weet ook dat dit niet een baan is die je je hele leven kunt doen. Het vergt wel veel, fysiek en mentaal, en het kan best stressvol en zwaar zijn. Nu vind ik dat super leuk maar ik weet ook dat ik over een jaar of 10 wel toe ben aan iets rustigers. Door de functie die ik nu heb ben ik ook veel betrokken bij de zakelijke kant en dat vind ik ook heel leuk. Het lijkt mij erg tof om me verder te ontwikkelen richting zakelijke leiding of directie. Dan ga je dus als zakelijk directeur financiële afspraken maken op basis van grove draaiboeken voor over drie jaar en dat is heel anders dan op een concerttour onderweg zijn zoals ik nu doe. Die functie lijkt me dus leuk maar dan vooral op een plek waar veel innovatieve ideeën zijn.
N: Wat zou je meegeven aan de huidige muziekwetenschap studenten?
E: Duik het werkveld vroeg in! In de vorm van een stage of vrijwilligerswerk, wat dan ook. Zodra je in dat veld bent gaat het netwerken heel snel en die ervaringsjaren op je CV doet heel veel voor je in sollicitaties. Dat is niet makkelijk, zeker omdat jullie de corona generatie zijn en met een leenstelsel zitten, maar af en toe vrijwilligerswerk doen of eens meelopen met een festival helpt enorm! Daarnaast hebben we bij het Nederlands Kamerkoor elk half jaar een stageplek als producent of als marketeer, dus kom dat ook vooral checken