Juist ja, Rachmaninoff en lipsyncing. Twee totaal van elkaar vervreemde woorden die toch wel degelijk iets met elkaar te maken hebben. Lang verhaal kort: er was weer eens een trend op TikTok, waardoor de menige TikTok-gebruiker playbackte op een nummer. De frase “I never needed anyone” hiervan galmt nog steeds na in mijn oren.
Ik heb het hier over de hit All by Myself van Céline Dion uit 1975 dat op een doordachte wijze de luisteraar voor zich weet te winnen door het gebruik van een melodie uit het geroemde Tweede Pianoconcert van de Rus Sergei Rachmaninoff, die ongeveer een eeuw eerder dit meesterwerk componeerde. Céline Dion heeft hier op een goedkope manier gebruik van gemaakt, want Rachmaninoff’s compositie was volgens haar in het publieke domein. Dit was buiten Amerika niet het geval, dus Dion heeft met haar platenmaatschappij een deal moeten sluiten met de erfgenamen van Rachmaninoff. Zodoende kon de plaat alsnog uitgebracht worden. Rachmaninoff oogstte destijds al vele successen met dit werk voor piano en orkest, waarmee hij langs alle grote orkesten toerde van over de hele wereld tussen 1901 en 1942.
De puur romantische muziek van Rachmaninoff sluit voortreffelijk aan op het idioom van Céline Dion, die met haar zoete stem een commerciële hit in de vorm van een ballad wilde scoren. Dat is haar overduidelijk gelukt. De geremasterde editie van de track is op YouTube al ruim 50 miljoen keer bekeken.
Zo liftte Dion en nu ook TikTok weer mee op het gigantische succes van Rachmaninoff’s Tweede Pianoconcert. Het Duitse platenlabel Deutsche Grammophone maakte hier gretig gebruik van door een TikTok te plaatsen van de flitsende sterpianiste Yuja Wang die het stuk vertolkte. Een strategische marketingzet als je het mij vraagt. De klassieke muziekwereld moet toch ergens aan nieuwe jonge aanwas komen. Laat een Yuja Wang met haar flitsende pianospel en extravagante vertoning dan bij uitstek een interessant figuur zijn om de jeugd kennis te laten maken met klassieke muziek.
De cirkel is rond: nu weet je waarom Rachmaninoff iets te maken heeft met lipsyncing. Mocht je geïnteresseerd zijn in het Tweede Pianoconcert kan ik van harte de opname van Anna Federova aanbevelem die op haar beurt YouTube heeft verovert, dat te zien is aan de ruimhartige 37 miljoen weergaven. Ze heeft nog net niet Dion geëvenaard maar ze komt in de buurt. Wie weet wat het YouTube algoritme hier nog voor zal gaan betekenen.
Als ik zo vrij mag zijn, zou ik je van harte aanbevelen om vooral te gaan luisteren naar het origineel – Rachmaninoff dus. Ontdek de rijke laat negentiende-eeuwse wereld en vooral romantische wereld van Rachmaninoff. Een man die de wereld veroverde met zijn muziek.