Vanavond is de deadline voor het schrijven van dit artikel en vanmiddag had ik nog steeds geen idee wat ik graag wilde recenseren. Dat was best confronterend, want zo voelde het alsof ik als muziekwetenschapper niet genoeg muziek luister.
Dit duurde tot ik een paar argumenten ging googelen om mijn standpunt te versterken dat Utrecht beter is dan Amsterdam. Waarom ik dit deed is een ander verhaal. Kort samengevat: als iemand begint over hoe geweldig Amsterdam is, is dat voor mij gewoon een echte trigger om ‘me stadsie Utereg’ te promoten. #pro-uutje
Toen kwam ik het liedje “Utrecht” van BENR tegen op YouTube. De videoclip hiervan heeft een intro waarin het Utrechtse duo BENR aan het videobellen is met de artiest Flemming van de hit “Amsterdam”. Ik kende beide liedjes niet, dus ik had geen context en snapte er eigenlijk niet zoveel van. Wat ik er wel uit kon halen, was dat het om “Utrecht tegen Amsterdam” ging, dus ik was erg nieuwsgierig om het nummer “Utrecht” te beluisteren.
Wauw, we zijn pas in februari maar ik doop dit nummer nu al tot mijn favoriete song van 2022! Beide nummers zijn in 2021 uitgekomen, maar heb ik pas nu in 2022 ontdekt. Behalve de lekkere flow van de ritmische melodieën, de heldere pop-stemmen van het duo BENR en de prachtige Utrechtse beelden, “spreekt” vooral de liedtekst mij aan. Niet alleen houd ik van goed rijmende coupletten, maar de verwijzingen naar specifieke Utrechtse (en Amsterdamse) plekken maakten het voor mij helemaal af. Na het beluisteren van dit lied, was ik nog enthousiaster om de “Amsterdamse versie” te beluisteren – de originele versie dus.
Nadat je het originele nummer hebt beluisterd, moet je echt weer de Utrechtse versie beluisteren. BENR heeft namelijk niet “gewoon” de stadsnaam Amsterdam verwisseld met Utrecht, maar reageert ook (inhoudelijk) op het verhaal dat Flemming vertelt. Hieronder volgt dan mijn korte tekstuele analyse:
Amsterdam
VERS 1
‘k Zie je zitten, trein van half 9Je doet je best, maar je vriendje is vervelend
Het maakt je boos, maar het lijkt hem niks te schelen (nee)
Waarom blijf je toch bij deze gozer
Was jij bij mij, dan had ik alles voor je over
Het maakt me boos, kan mijn ogen niet geloven
VOOR-REFREIN 1
Kom maar met mij mee
Ik maak je blij, babe
Hij is maar doorsnee
En daar ben ik klaar mee
Wit of een rosé
We nemen een offday
.
VOOR-REFREIN 2
.
.
.
REFREIN 3
Ik ga jou vertellen dat het anders kan
Ga met me mee naar hartje Amsterdam
We boeken een suite aan de overkant
Vanavond is van jou
Ik ga jou vertellen dat het anders moet
Kom maar bij mij, dan zit het altijd goed
Je vriendje die weet niet hoe die zakendoet
Vanavond is van jou
O, baby, ja, vanavond is van jou
.
REFREIN 4
Utrecht
Ik zie je lopen, ‘s ochtends half 9
Een knappe gast maar de suite die viel tegen
Het maakt je boos maar het lijkt hem niks te schelen (nee)
Waarom blijf je toch bij deze gozer
Je weet het ook je had hem nooit moeten geloven
Het maakt me boos dus ik neem het van ‘m over
Kom maar met mij mee
Ik denk dat ie spijt heeft
Ik doe niet wat hij deed
We drinken geen wijn nee
Geen wit of een rosé
Doe maar gewoon thee
.
Ik weet niet wat hij dacht, luister naar mij schat
Ik denk dat je straks lacht, en dat je me vast snapt
Je dacht dat het mooi was, toen zag je de Domstad
.
.
Ik ga jou vertellen dat het anders kan
Alleen maar toeristen daarzo op de Dam
Iedereen stoned of ’s nachts op ramenjacht
Maar dat is niks voor jou
Wat heb je te zoeken op het Leidseplein?
Als je met mij hier aan de gracht kan zijn?
Alles aan Utrecht vind jij vast fijn
Ik weet waar jij van houdt
Die gast zat gewoon een beetje fout
.
Ik ga jou vertellen dat het anders kan
Het is veel mooier dan Amsterdam
Recht in het midden van ons kleine land
Daar zit je dicht bij goud!
Ik zal hem vertellen
Sorry ze gaat weg
Ze wil met me mee naar stadje Utrecht
Je weet zelf ook het is de beste plek
Het spijt me wel voor jou
En die Paradiso van je hoeft ze niet
Ze wil met me feesten in het Tivoli
En op de terugweg op het Neude, friet
Het spijt me wel voor jou
Maar gast je zat gewoon een beetje fout
Analyse
Beide nummers starten met een verkort refrein. In het eerste vers reageert BENR op de zin: “We boeken een suite aan de overkant.”
.
.
.
.
In het voor-refrein reageert BENR op de versregels: “Wit of rosé, we nemen een offday.” De overige regels zijn enigszins aangepast.
.
In het tweede voor-refrein schrijft BENR een volledig nieuwe tekst en verwijst voor de eerste keer naar Utrecht. De voorgaande refreinen niet meegeteld.
.
.
In het derde refrein gaat BENR helemaal los met de Amsterdamse verwijzingen en wordt het duidelijk dat het veel leuker kan zijn in Utrecht dan Amsterdam.
.
.
.
.
.
.
En dan eindig ik mijn analyse met het allerlaatste refrein, waarvan de eerste zestien maten hetzelfde zijn als het tweede refrein. Hier refereert BENR geografisch naar Utrecht met de versregel: “Recht in het midden van ons kleine land.”
.
.
.
Dit laatste refrein is verdubbeld, iets wat vaker voorkomt in popnummers. In het tweede deel van dit refrein herschrijft BENR ook volledig de tekst en vergelijkt Paradiso met Tivoli en friet op ‘t Neude.
Deze cover is ook te vinden op Spotify. Ik hoop dat ik met deze recensie Utrechters én Amsterdammers wat extra muzikale vreugde heb gegeven.