De muziekmaand van Sasha

Torr Molecule

Het einde van de zomermaanden is alweer hier, met een nieuw academisch jaar in zicht. Om nog even terug te blikken: dit was de muziek die mij de afgelopen maanden heeft beziggehouden. Klik hier voor de volledige spotifylijst.

ALBUM PICKS 

1: torr – molecule [selfreleased]

molecule is het debuutalbum van torr, uitgebracht afgelopen 27 juli. Het album is het kruispunt van indiepop, hyperpop, chiptune en pop-rock, en bevat een goede mix van uptempo bangers en meer ambient, diepe, experimentele soundscapes. De nummers op het album worden bij elkaar gebracht door een thema van wetenschap, scheikunde en natuurkunde, alhoewel dat zich meer uit in referenties in de teksten en samples van explainer-youtube video’s, dan dat er een duidelijk verhaal wordt verteld. Het album is extreem goed gesequenced, de overgangen zijn tussen sommige nummer nauwelijks merkbaar en de nummers volgen elkaar vloeiend en logisch op. molecule voelt als een duidelijk geheel en één muzikaal verhaal. 

1. Drywall (ft. patchymate)
2. dinosaur, CO
3. (retcon) 

https://open.spotify.com/album/1sZhAMSxyVfitDVgv0xFuX

2: leroy – Grave Robbing [selfreleased]

Grave Robbing is het vierde album van leroy, het alias van Jane Remover waaronder ze nummers in het genre Dariacore uitbrengt. Oké, dit heeft wat uitleg en context nodig: 

Dariacore is een microgenre binnen hyperpop, de naam komend van de eerste drie albums van leroy, Dariacore, Dariacore 2: Enter Here, Hell to the Left and Dariacore 3… At least I think that’s what it’s called?. Het genre wordt gekarakteriseerd door mashups en samples van pop- en edm-nummers, maar dat is een erg generieke definitie van het soort muziek dat dariacore-nummers zijn. Dariacore is vooral de belichaming van Gen Z-cultuur en het internet de afgelopen 15-20 jaar, uitgevoerd in popcultuur-referenties en memes. Als je meer dan 50 procent van de referenties en samples uit dariacore-nummers herkent en begrijpt, heb je je jeugd te veel op het internet doorgebracht. 

Naar mijn mening is Grave Robbing niet het beste album van leroy, maar ze blijft een trendsetter in de betekenis en de grenzen van het genre. Al met al een goed album, maar je moet er van houden. 

1. Put me back together [[[ON THE FLOOR]]]
2. Her head is so0o0o0o0 rolling (POST-MORTEM MIX)
3. omg! ~CR*SH DESIRE~ 

https://soundcloud.com/c0ncernn/sets/nonstop

3: Biffy Clyro – Opposites [14th Floor Records] 

Kan je een album uit 2013 al nostalgie noemen? Ik ben laatst weer teruggekomen naar dit album na een lange tijd niet gedacht te hebben aan Biffy Clyro. Opposites is een album met, naar mijn mening, een paar van hun beste nummers. Het album is de ultieme mix van hardere alt-rock nummers en zachte, maar niet minder grote, ballads. Biffy blijft een top band. 

1. Victory Over the Sun
2. Black Chandelier
3. Sounds Like Balloons 

https://open.spotify.com/album/1mGPHj7IomG8gBUW3wRi8G

TOPARTIESTEN 

1: underscores 

underscores mag nooit missen van mijn lijstje met aanraders. Een genre-overschrijdende artiest die in de afgelopen paar jaar van Skrillex- en Virtual Riot-geïnspireerde dubstep-pop, naar iconische hyperpopnummers, naar compleet haar eigen muziekstijl is gegaan. Met een nieuw album onderweg, een alternate reality game gekoppeld aan dat nieuwe album, en de eerste paar singles uit, is dit zeker een artiest om in de gaten te houden. (underscores: Wallsocket. Geplande release: 22 september). 

1. Cops and robbers
2. Loansharks (ft. gabby start)
3. Heck 

https://open.spotify.com/artist/7HfUJxeVTgrvhk0eWHFzV7

2: Jane Remover 

Ik ben enorm fan van Jane. Haar nummers zijn een combinatie van rock en elektronische elementen, dat vaak in het midden uiteenvalt in een enorm chaotische, maar mooie, ambient breakdown. Jane’s muziek is erg uniek, en ik denk dat haar album Frailty (2021) een betere introductie tot haar muziek is dan enige woorden die ik hier schrijf. Dat gezegd hebbende heb ik het gevoel dat Jane niet gaat stoppen met experimenteren en innoveren in haar muziek, en ook haar nieuwe muziek (zoals Royal Blue Walls) staat hoog op mijn lijst van favoriete nummers of all time. Ook Jane Remover komt binnenkort met een nieuw album (Jane Remover: Census Designated. Geplande release: 20 oktober). 

1. Royal Blue Walls
2. movies for guys
3. your clothes 

https://open.spotify.com/artist/2rLGlNI6htigNxx172qxLu

3: Raissa

Een kleine popartiest – haar muziek blijft terugkomen in mijn likes en playlists. Raissa maakt muziek met catchy melodieën boven melancholische akkoordenschema’s, georkestreerd met een goede mix van jaren ’80 synthpop en moderne productie. afgelopen winter heeft ze weer een nieuwe serie aan nummers uitgebracht, dus samen met haar andere nummers is er genoeg muziek om helemaal in op te gaan. 

1. ANGEL ENERGY
2. BULLYING BOYS
3. POLICÍA 

https://open.spotify.com/artist/1C9U2fqP6cYCEwb73uv2LS

Special mention: Internet Girl

Deze Zuid-Afrikaanse band verdient een plek op deze lijst. In een paar jaar tijd zijn ze gegaan van elektronische rock, gemaakt met standaard midi-geluiden en slecht gemixte vocals, naar grote, professioneel klinkende indierock bangers. Internet Girl heeft heel duidelijk een eigen stijl en klank ontwikkeld, een die ook nog eens ontzettend goed klinkt. 

1. brokeboy (ft. Hugo Pooe)
2. popstar (ft. angelus)
3. difficult (ft. poptropicaslutz!)

https://open.spotify.com/artist/2eVTKG3Z5bbKk2OWMIe3iL

ON REPEAT 

1: torr, patchymate – drywall [selfreleased] 

Het voelt een beetje raar om hier een nummer te noemen uit het album wat ik eerder al noemde – maar “drywall” door torr en patchymate staat al een paar weken steevast bovenaan mijn meest beluisterde nummers, en met een reden. “Drywall” is een uptempo, guitar-heavy nummer met een simpele opbouw. Ondanks het repetitieve van de akkoorden en ritmes, verandert de zanglijn genoeg om het interessant te houden – sterker nog, de melodieën in de zang zijn enorm catchy en brengen de song van een ‘goed nummer’ naar een certified banger. 

https://open.spotify.com/track/2l2TH1JBclFldTIvs8Usi7

2: Jane Remover – Lips [deadAir] 

Dit nummer kwam er op het laatste moment nog in. Het nummer werd pas op 23 augustus gereleased, als eerste single van haar nieuwe album Census Designated dat in oktober uitkomt. Ondanks dat het pas zo kort uit is, luister ik het nummer nu al meerdere keren per dag (had ik al gezegd dat ik een enorme fan van Jane ben?). Het nummer begint zacht, met een duistere ambience en alleen haar vocals er bovenop – waarna het langzaam in vaart en intensiteit opbouwt tot een enorme, shoegaze-achtige climax. Daarnaast schuwt Jane ook niet om op punten extreme momenten van dissonantie te creëren – hiermee blijft ze doorgaan in haar zoektocht naar de experimentele kanten van haar muziek. Ik ben extreem hyped voor het komende album (Jane Remover: Census Designated. Geplande release: 20 oktober). 

https://open.spotify.com/track/05SEi2EuY93D6UHHUSNZGc

3: saoirse dream – catherine never broke again [LAUREN RECORDS] 

Deze staat al een hele tijd in mijn top beluisterde nummers. “catherine never broke again” is een upbeat, pop-rock/pop-punk-achtig nummer, met veel elektronica uitgevoerd, waardoor het een meer hyperpop-aesthetic krijgt. Daarnaast weet saoirse dream heel goed de balans te behouden tussen het minimalisme in de coupletten en de grote refreinen in het nummer. Het nummer is erg goed geschreven, met veel humor in zowel de tekst als de productie en samples. Deze krijgt van mij van harte het label ‘bop’. 

https://open.spotify.com/track/2RP8p6uDqJCMvpXxfo3L7s

Special mention: Jacob Collier – WELLLL [Hajanga Records / UMG] 

Als je deze toevallig gemist had: zeker waard om te luisteren. Staat bij mij niet helemaal bovenaan, maar wel in de top 15 meest beluisterde nummers. “WELLLL” is een meer rock-achtig nummer, een nieuwe richting en stijl voor Jacob. Met deze eerste single als teaser voor wat er nog komt, ben ik zeer benieuwd naar de richting van de rest van de rest van Djesse vol. 4

https://open.spotify.com/track/4rPv8eZH6ABfkrtxxHHtV4

Special mention: James Ivy – Under Tongues [FADER Label]

Een simpel popnummer van een up-and-coming artist. Met begeleiding van elektrische gitaar en bijna breakbeat-achtige drums weet James Ivy een goede mix te maken tussen fysieke instrumenten en elektronische onderdelen. Verder is het een catchy nummer dat net iets meer biedt dan mainstream pop. 

https://open.spotify.com/track/4WZznyextPMfUPS7Qbu3y4

en_GB