Sitecolumn #11

Volgende week is het zo ver – de uitvoering van Hucbalds Koorproject 2015. Op 4 mei – Dodenherdenking – wordt door het koor en orkest die via dit project zijn samengesteld het Requiem van Camille Saint-Saëns ten gehore gebracht. Maanden lang repeteren zal dan eindelijk zijn vruchten afwerpen, en aangezien de gehele Websitecommissie aan het Koorproject deelneemt, kan ik voor ons allen spreken als ik zeg dat we het erg leuk zouden vinden als jullie allemaal zouden komen kijken! Natuurlijk zullen er ook mensen onder jullie zijn die niet helemaal bekend zijn met het verschijnsel van een requiem – daarom deze sitecolumn.

Ik zal beginnen met uitleggen wat een requiem nu precies is. Requiems ontstonden rond de tiende eeuw, en hebben hun naam te danken aan de eerste woorden in de mis: “Requiem aeternam dona eis, Domine”. Een requiem is een mis die in de katholieke kerk opgedragen wordt aan de doden. Denk hierbij aan uitvaartdiensten, Allerzielen (2 november) en Dodenherdenking, hoewel requiems tegenwoordig ook steeds vaker tijdens doodnormale concerten ten gehore worden gebracht. Requiems werden oorspronkelijk monotoon gecomponeerd, maar sinds de zestiende eeuw worden er ook polyfone requiems gecomponeerd. Voorbeelden van polyfone requiemmissen zijn de requiems van Mozart, Berlioz, Verdi, Fauré en Duruflé en Saint-Saëns.

Vrijwel alle requiems hebben dezelfde opzet: de meeste bestaan uit ongeveer negen delen. Deze negen delen zijn aan de ene kant ordinarius-teksten, aan de andere kant liturgische, die altijd in het Latijn geschreven zijn. In principe bestaat een requiem uit negen van de volgende delen: introïtus (requiem aeternam); kyrie; graduale; tractus; dies irae; offertorium; sanctus; agnus dei; communio (lux aeterna); responsorium (libera me) en het afscheidswoord (in paradisum). Alle requiems kunnen dus op verschillende manieren opgebouwd zijn, wat ook weer met de tijd waarin het is gecomponeerd te maken heeft.

Ik hoop dat ik jullie een beeld heb kunnen geven van wat een requiem ongeveer inhoudt. Mocht je toch nog twijfelen of je wil komen luisteren aanstaande maandag, raad ik je aan het stuk gewoon even op te zoeken – want ja, het staat op Spotify! Iedereen heeft hard gerepeteerd om iets heel moois voor jullie neer te zetten, en hopen daarom ook dat er zo veel mogelijk Hucbaldianen komen kijken en luisteren! Je mag je familie en vrienden natuurlijk ook meenemen! Hopelijk tot dan!

Het Requiem van Camille Saint-Saëns uit 1878 zal op 4 mei worden opgevoerd door Hucbald’s Koorproject in de St. Willibrordkerk te Utrecht.

en_GB