Musicus van de maand: Lucie Horsch

horsch_lucie_sjabloon3_danavanleeuwen

Lucie Horsch is de naam die in me opkwam toen ik een onderwerp moest verzinnen voor deze Musicus van de Maand. De jeugdige blokfluitiste (24) maakt furore over de hele wereld met haar uitzonderlijke blokfluitspel. De blokfluit is een ondergeschoven kindje. Veel mensen starten ermee om vervolgens over te stappen op een meer ‘serieuzer’ of ‘volwassener’ instrument. De blokfluit wordt daardoor met onrecht weggezet als een instrument voor beginners, terwijl Lucie Horsch er de mooiste klanken uit tevoren kan toveren. Ze heeft dan ook een heel arsenaal aan blokfluiten die ze in haar bezit heeft. Elke blokfluit heeft weer haar eigen klank. In een video op haar YouTube-kanaal waarin ze TwoSet Violin roast, laat ze ook het bereik zien van al die blokfluiten en de mogelijkheden. In blokfluitland kunnen ze vast wel tegen een grapje, maar de video waarin de twee YouTubers Brett Yang en Eddy Chen onder de welbekende naam TwoSet Violin de blokfluit belachelijk maken, was een mooi aanknopingspunt voor Horsch om de blokfluit eens te laten shinen. De reactievideo draagt misschien mede bij aan haar succes: de video heeft namelijk al ruim 500.000 weergaven.

Een aanrader is haar inmiddels al 4 jaar oude album Baroque Journey, waarin ze onder meer de muziek van de zestiende-eeuwse Nederlandse blokfluitcomponist Jacob van Eyck (1589/90-1657) onder handen nam. Technisch gezien is dit nog niet eens barokmuziek natuurlijk, maar kan eerder worden gezien als oude muziek of vroege barok. Naast van Eyck zijn er opvallend veel Franse namen te vinden op het album. De 17de-eeuwer Marin Maurais, als ook Jacques-Christoph Naudot en natuurlijk ook de meer bekende François Couperin, die zijn faam mede te danken heeft aan de ode van Maurice Ravel aan hem: Tombeau de Couperin.

Intussen zit ze niet stil en dat blijkt uit haar album uit 2022 genaamd Origins. Een wat hipper album waarin ze nieuwe stijlen ontdekt, zoals de jazz van Charlie Parker en het modernisme van Stravinsky. Veel bewerkingen dus. Een swingend stuk springt eruit en dat is de bewerking door Max Knigge van Astor Piazzolla’s welbekende en geliefde Libertango. Een stuk vol temperament en voortreffelijk gearrangeerd door Knigge.

De blokfluit blijft een instrument waar mensen nogal eens laatdunkend over kunnen zijn. Mijn advies: laat ze maar eens deze muziek horen en er zal een wereld voor ze opengaan.