Daar zit ik dan, achter mijn computer, zoekend naar een nieuw onderwerp voor een straks veel te lange column die in totaal tien weergaven krijgt. Buiten werkt alweer de volgende shift werkers ingehuurd door T-Mobile om het internet een paar milliseconden sneller te maken. Binnen vraag ik me af of wax-strips me minder huidproblemen zouden opleveren dan scheermesjes. Maar dat is niet zo boeiend voor een column – dit is geen beautywebsite. Het is allemaal escapisme voor het feit dat mijn leven op dit moment niet zo interessant is.
Mensen die wel een interessant leven hebben zijn schijnbaar te vinden op nu.nl. De nieuwssite-turned-clickfarm kan me enorm interessante verhalen bieden: Een nieuwe paparazzistorm rond Harry en Meghan, dat Nyck de Vries vastzat in het Noord-Italiaanse overstromingsgebied (het overstromingsnieuws zelf staat een stuk lager), dat Rolf Sanchez en zijn vriendin uit elkaar zijn, dat Ringo Starr nog steeds van muziek houdt. En een ophef over het dragen van een badpak door gravin Eloise. Nee, maar kom op.
Over naar minder belangrijk nieuws vinden we de sectie van de site getiteld ‘Nieuwsvideo’s’. Op nummer 1? ‘Violist breekt strijkstok van 24.000 pond tijdens concert’. [1] Nieuws, mensen.
Je kent ze vast wel: van die video’s op TikTok of YouTube Shorts waarin virale video’s worden becommentarieerd door iemand schijnbaar zonder enige interesse, met de meest monotone stem, die je precies vertelt wat er gebeurt in de video die je tegelijkertijd ziet. Zonder enige toegevoegde achtergrondinformatie of research. Het enige doel van de video is om de virale clip te kunnen reposten, en zo views te kunnen farmen zonder enig origineel werk te verrichten. In feite het moderne internet in een notendop.
Nu.nl presenteert een spin-off op dit concept: in plaats van de videobeschrijving voor te lezen, kan je het ook gewoon als tekst in de video laten zien. Zo heb je geeneens iemand nodig om een voiceover in te spreken. Handig toch? Zo hebben zelfs blinden en slechtzienden niks meer aan de repost van de clip.
De clip over de brekende strijkstok laat wel zien dat ook strijkstokken van 24.000 pond kapot kunnen gaan. Is zo’n dure aankoop het dan waard? De reacties van nu.nl-gebruikers hadden daar duidelijke meningen over. De meeste mensen vonden dat dat veel te veel is voor een stok, en dat een goedkopere stok even goed zou zijn. Vanuit daar ging de discussie al snel over in de vraag of dure instrumenten überhaupt beter waren.
‘Ze hebben een audio test gedaan met violen in verschillende prijsklassen tot en met de befaamde stradivarius. Blijkt dat een moderne van een gemiddelde prijs het mooiste geluid gaf. Prijs zegt niks,’ aldus commenter Rob.
Volgens mij ligt het er vooral aan wat je doel is. ‘Het mooiste geluid’ is nogal subjectief. Hoe meer ervaring ik opdoe in de muziek, hoe meer ik me realiseer dat er geen vaste regels zijn. Er zijn alleen maar manieren om een bepaald geluid te bereiken.
Een aantal jaar geleden kocht ik een elektrische gitaar voor 90 euro – vooral omdat ik geen geld had voor iets duurders. De gitaar ontstemd snel, de bevestiging voor de strap is net te klein, en de aansluiting voor de jackkabel zit een beetje los, waardoor – afhangend van de kabel die ik gebruik – het signaal soms compleet wegvalt, en direct de aarde ingaat in plaats van de versterker of mijn audio interface.
Je zou dit een ‘slechte gitaar’ kunnen noemen. Maar waarvoor ik het gebruik, is de gitaar perfect. Voor de alternative, bijna noise rock-achtige muziek die ik ermee maak is achtergrondruis of een beetje ontstemde snaren soms juist wel mooi. Maar je moet er geen extreem virtuose klassieke muziek op willen spelen, of Polyphia-nummers.
De contrapuntregels van Harmonie- en Vormleer zijn totaal waardeloos als je een zomerhit aan het schrijven bent. Maar als je muziek wilt schrijven die geïnspireerd is op de stijl van 18e-eeuws Europa, is de kennis van dit soort technieken juist erg handig.
Alles hangt af van context. Context die blijkbaar miste in de nu.nl-video…
.
[1] https://www.nu.nl/300451/video/violist-breekt-strijkstok-van-24000-pond-tijdens-concert.html