Recensies

Fauré’s Requiem door het Nederlands kamerorkest en Nederlands Kamerkoor

Hemelse klanken

Dat was wat het publiek op vrijdag 2 maart te wachten stond in het Concertgebouw. Het Nederlands Kamerkoor voerde daar samen met het Nederlands Kamerorkest een van de mooiste werken ter wereld uit: het Requiem van Fauré.

Het spits werd afgebeten met een toepasselijke wereldpremière van de Franse Guillaume Connesson. Geïnspireerd door een 19e-eeuws gedicht en een loflied van Hildegard von Bingen richt hij zijn religieuze compositie tot Maria. Het is een drieluik waarin het tweede deel een opmerkelijk contrast vormt met de andere delen. Niet alleen door het gebruik van een andere taal, maar vooral door een meer ingetogen, zacht en Middeleeuws karakter. De eenheid mist in deze compositie, zelfs de in allen delen verwerkte melodielijn kan dit niet voorkomen. Dit gemis lost de Fantasia on a Theme by Thomas Tallis op. Onder de ijzersterke leiding van Gordan Nikolić vormt dit mystieke werk een schitterend opstapje naar het ingetogen requiem.

Er is gekozen voor de kamermuziekvariant, wat met zijn intieme sfeer de zachtmoedigheid en berusting van het requiem versterkt. Vanaf de eerste noten liet het koor zich van hun allerbeste kant zien. Hun kwaliteit is onovertroffen, de perfecte balans tussen de stemgroepen uniek. Al verving Anna Dennis de door ziekte gehinderde Judith van Wanroij op de valreep, haar Pie Jesu is een prachtig kippenvelmoment. Samen met het kamerorkest brachten het koor en de solisten een hemels klankenparadijs.

Om een glimp van deze klanken te krijgen kan je naar dit album luisteren; klik daarvoor hier. Wellicht vind je het leuk om een live performance te horen: kom dan naar het herdenkingsconcert van Hucbald op 4 mei, hier kan je Gilad Nezer, die meezong in het Nederlands Kamerkoor, horen als onze baritonsolist.