Musicus van de maand

Musicus van de Maand: Steve Gadd

Steve Gadd

Steve Gadd is Amerikaanse drummer. De naam is misschien onbekend voor de meeste mensen, maar de mensen met wie hij heeft gespeeld zijn dat zeker niet. Frank Sinatra, Paul McCartney, Eric Clapton, Chick Corea en B. B. King, om er maar even een paar te noemen. Zijn werk met Paul Simon en met Steely Dan zijn echter het meest emblematisch voor zijn stijl. De niet al te ruige, jazzy muziek op albums zoals Still Crazy After All These Years van Paul Simon en Aja van Steely Dan danken (naar mijn mening) veel van hun succes aan het drumwerk van Gadd.

Gadd is geboren in de buurt van New York in 1945. Hij was slechts zeven jaar oud toen hij besloot drumlessen te nemen, en op zijn elfde had hij al met Dizzy Gillespie gespeeld. Eind jaren zestig studeerde hij af aan de Eastman School of Music. Als invloeden noemt hij jazzlegendes zoals Gene Krupa, Tony Williams en Buddy Rich. Na een aantal kleine projecten met zijn eigen bands en wat studiowerk (waaronder op de nummer één hit ‘The Hustle’ van Van McCoy), vormde Gadd in 1976 de band Stuff. Dit in combinatie met zijn werk met Paul Simon een jaar eerder en met Steely Dan een jaar later zorgde ervoor dat Steve Gadd aan het eind van de jaren zeventig een van de meest gevraagde drummers ter wereld was.
In 1981 speelde Gadd mee met Simon & Garfunkel tijdens hun beroemde concert in Central Park. Rond deze tijd begon hij ook steeds vaker te experimenteren met Afrikaanse ritmes, zoals de Mozambique-stijl en Braziliaanse percussie. In de jaren negentig tourde hij de hele wereld over met Eric Clapton en later ook met andere artiesten. In het nieuwe millennium begon Gadd steeds meer met zijn eigen bands te werken. Hij blies oude groepen waar hij de frontman van was nieuw leven in en bracht met zijn Steve Gadd Band een nieuwe reeks albums uit. Ook een van zijn eerste bands, L’Imagine, nam sinds het eerst sinds de jaren zeventig weer nieuwe muziek op in 2009. Sindsdien is hij blijven spelen met bekende artiesten, het meest recent met Kate Bush, en tourt hij momenteel met zijn Steve Gadd Band door de Verenigde Staten.

Steve Gadd is een hele diverse drummer. Jazz, rock, pop, blues, R&B en van alles ertussenin. Bij al deze genres weet hij muziek te spelen die aan de ene kant vrij simpel klinkt, maar toch een behoorlijke virtuositeit toont. ‘50 Ways to Leave Your Lover’ van Paul Simon is een perfect voorbeeld. De drums vallen niet per se op als gigantisch virtuoos. Toch weet Gadd, als je er wat dieper op ingaat perfect de gitaarpartij te ondersteunen. De partij klinkt bijna militaristisch (Gadd heeft drie jaar bij een drumband in het leger gezeten), alle ledematen worden gebruikt zoals je maar weinig ziet bij andere drummers en Gadd laat combinaties tussen verschillende onderdelen van het drumstel voorbij komen die veel simpeler klinken dan ze in feite zijn. Het nummer zelf mag dan tekstueel gezien een beetje een niemendalletje zijn, de drumtrack is een masterclass in ‘less is more’, een principe waar Gadd heilig in geloofde.
Dit betekent overigens niet dat Gadd volledig tegen het laten zien van zijn virtuositeit was. Veel van de jazzalbums waar hij op heeft mee gespeeld, het werk met zijn eigen bands en zijn solomuziek laten zien dat Gadd wel degelijk een bijzonder vaardige drummer is, met bakken techniek en creativiteit. Hier wil ik graag twee voorbeelden van geven. Ten eerste is er ‘Aja’, de titeltrack van het album van Steely Dan uit 1978. Het nummer duurt bijna acht minuten en bevat een drumsolo, die Gadd al na twee takes achter de rug had. Het nummer zit vol met inventieve grooves en ingewikkelde fills, maar wat mij betreft is het meest opvallende de consistentie in de drums. Gedurende vrijwel het hele nummer maakt Gad gebruikt van een paar ideeën, die hij telkens opnieuw uitvindt en interpreteert. Daarnaast wil ik graag nog even kort een solo bespreken die Gadd speelde op een event in 1984. Deze welbekende solo in de drumwereld heeft ongekend veel invloed gehad op generaties muzikanten. Gadd laat hier niet alleen zijn jazzinvloeden zien, maar laat ook duidelijk merken dat hij ook op het gebied van funk een steentje bij te dragen heeft.

Al met al is Steve Gadd één van de meest invloedrijke drummers op aarde geweest. Iedereen die ook maar enigszins geïnteresseerd is in percussie doet er goed aan zijn werk te bestuderen. Hoewel hij vooral bekend is bij drummers, is Steve Gadd een muzikant wiens werk voor iedereen belangrijk is, niet alleen vanwege zijn directe inbreng, maar ook vanwege zijn invloed op anderen.