Namens alle maaltijdbezorgers (en mijn oud-collega’s)…:

Tb Foto 2

Hooggeachte Hucbaldianen,

Na ruim een jaar en twee maanden in dat suffe oranje pakje rondgefietst te hebben ben ik eindelijk klaar met mijn baantje als fietskoerier bij Thuisbezorgd. Met een van zijn bekendste uitspraken vat Johan Cruijff mijn opgedane werkervaring perfect samen: “Elk voordeel heb z’n nadeel, en elk nadeel heb z’n voordeel.” Zo leuk, makkelijk en laagdrempelig als het kon zijn, zo vaak zat het regelmatig tegen. Ik neem jullie daarom mee op een doorsnee tweewekelijkse werkdag en alles wat erbij kwam kijken.

Aan het begin van je werkdag zet je jezelf online via de zogeheten “Scoober-app”. Scoober is het tussenbedrijf tussen Thuisbezorgd en alle restaurants. Via die app krijgen wij onze ritjes binnen, en vervolgens is het een kwestie van eerst naar het restaurant en daarna naar de klant toe fietsen. Een kind kan de was doen.

Toch komen er altijd uitdagingen bij kijken. Probeer maar eens een of meerdere werkdagen vol te houden terwijl het keihard regent. We krijgen weliswaar regenkleding van de zaak, maar de kou die na het natregenen volgt is ondraaglijk. Ik ben vaak genoeg op zulke werkdagen met zwaar onderkoelde handen thuisgekomen, wat vooral te verwijten lag aan mijn (totaal niet waterbestendige) handschoenen. Gelukkig zijn er wel lieve klanten die op dat soort dagen bereid zijn een beetje fooi te geven – soms cash, soms online.

Helaas zijn er ook genoeg dagen geweest die mij nog steeds kwellen. Waarom moeten klanten bijvoorbeeld altijd per se drankjes bij de McDonalds of KFC erbij bestellen? Dat is misschien wel de grootste nachtmerrie voor elke bezorger, want hoewel die bekertjes frisdrank in een kartonnen houdertje in de tas zitten – de ervaring leert dat deze nooit stabiel zijn. Hierdoor heb ik weleens de bestelling van een klant doorweekt afgeleverd: het papieren tasje kwam er wel uit, maar zijn bestelling niet – de onderkant lag eruit…

Maar als er één ding is wat mij letterlijk elke werkdag heeft dwarsgezeten, dan is het de hoeveelheid onoplettende mensen in het verkeer… Ja, ik weet dat het stereotype maaltijdbezorger zich regelmatig misdraagt in het verkeer, maar ik heb altijd mijn keiharde best gedaan om zo netjes mogelijk te zijn naar de rest van het verkeer toe. Desondanks is mijn lijst aan verkeersirritaties bij wijze van spreken eindeloos: voetgangers die oversteken zonder uit te kijken, fietsers die hun arm niet uitsteken, fietsers die ondanks de haaientanden geen voorrang geven, mensen die op het fietspad lopen, fietsers die op de verkeerde baan spookrijden, fietsers die jou afsnijden terwijl je ze net wilt inhalen… Ik kan hier lang over doorgaan. Ik zal wel eerlijk blijven: ik heb ook mijn momentjes gehad, maar ik probeerde hier altijd wel op te letten om aan de rest van Utrecht te laten zien dat er ook beleefde bezorgers zijn.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Uber Eats krijgen wij bij Thuisbezorgd wél per uur betaald. Daarom vinden wij het in principe nooit erg om te moeten wachten tot een bestelling klaar is, maar ik heb wel eens meegemaakt dat ik hierdoor bijna een uur overgewerkt heb. Kennelijk krijgen klanten die ter plekke eten vaak voorrang op de te bezorgen bestellingen… Ik probeer dan altijd wel zo eerlijk mogelijk te zijn richting de klanten, maar toch kreeg ik hier wel eens de schuld van: “BEDANKT VOOR HET SNELLE BEZORGEN HÈ?!”. Graag gedaan meneer, maar als u de app in de gaten had gehouden had u gezien dat ik nog een andere bestelling op moest halen voordat ik uw kant op kwam 😉.

Ik raad jullie niks af, maar ik vraag jullie wel het volgende in acht te nemen als jullie weer eens te lui zijn om te koken: wij zijn de tussenpersoon van u en het restaurant. Wij kunnen pas vertrekken met uw bestelling wanneer deze klaar is. Het komt dus weleens voor dat we een tweede bestelling op moeten halen bij een restaurant dat het uiterst druk heeft. Desalniettemin kunnen jullie de app in de gaten houden om te zien waar wij precies fietsen. En als er bij aankomst iets mist of niet klopt, dan ligt de fout bij het restaurant – wij gaan immers niet over de inhoud van uw bestelling. Wij kunnen dus bijvoorbeeld ook geen antwoord geven op de vraag “of alles wel in uw tasje zit”. Ook vinden wij het prettig als u vlak voor het betalen even goed controleert of alle gegevens kloppen – mensen kunnen nog weleens een verkeerd adres invullen. Dat is niet alleen vervelend, maar ook onhandig en ongemakkelijk. En voor ik het vergeet: ik heb veel buitenlandse collega’s gehad, maar sommigen van ons spreken ook gewoon Nederlands hoor 😉.

Ik sluit het af met de leuke kant van het werk: wat ik oprecht heel fijn vind, is dat ik Utrecht (en omstreken) inmiddels heel goed ken. Noem een straatnaam en ik weet in welke buurt deze ligt: alles wat bijvoorbeeld op “dreef” eindigt ligt in Overvecht, en alles wat een beetje Indisch klinkt (Sumatrastraat, Harukuplein) ligt in Lombok. Ook was de smalltalk met klanten of restaurantpersoneel vaak wel leuk – al helemaal als er lief personeel is die een drankje of hapje aanbieden. Het zijn altijd de kleine dingen die tijdens werk veel impact hebben op mijn gemoedstoestand. Hoe leuk is het bijvoorbeeld als een klein meisje aan de deur tegen je zegt dat ze “hoopt dat je niet al te nat bent”, terwijl je net doorweekt haar pizza’s hebt afgeleverd? Of een lieve oude mevrouw in de lift die tijdens wat smalltalk een snoepje aanbiedt. En uiteraard de keren dat ik spontaan Hucbaldianen tegen het lijf liep ;). 

Namens alle maaltijdbezorgers wens ik jullie een fijne maaltijd en een prettige avond toe!

Matibhadraprabha (Matti) Mual (hij/hem)

nl_NL